Școala altfel

 Calendarul Activităţilor pentru săptămâna 18-22 aprilie 2016 „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” poate fi vizualizat aici 

 

Programul ”Școala altfel”  constă în derularea, la nivelul fiecărei unităţi de  învăţământ, în săptămâna 2-6 aprilie 2012, a unui orar special format doar din activităţi cu caracter non-formal.

 

Programul își propune implicarea, deopotrivă, a elevilor și a dascălilor, în activități nonformale, interesante, care să le valorizeze talentele, preocupările extra-şcolare şi competenţele în domenii cât mai diverse şi interesante.

Pozele de la "Scoala altfel 2012" pot fi vizualizate aici: /page/view/14/?idpage_news=4

La nivelul Liceul Borsa se vor organiza activitati pe clase:

                             SCOALA ALTFEL – CERCETASII ROMANIEI

V-VIII – activitati in aer liber
     Pentru această zi ne-am gândit să ieşim în natură, fie mergem în parc fie într-un alt loc, unde ne putem desfăşura activitatea. Astfel, vă recomandăm să îi anunţaţi să aibă pacheţel cu ei pentru masa de prânz plus apă de băut şi să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).
     Imediat ce am ajuns la locul unde ne vom desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele V-VIII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
      Ajunşi la locul unde ne vom desfăşura programul vom începe prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Asftel, am propus 2 jocuri de start


Description: temerari patura”Patura”

Durata: 15 minute.
Materiale necesare: avem nevoie de o pătură şi 2 voluntari care să ţină pătura
Desfasurare: După ce fiecare îşi va spune numele, se vor împărţi în 2 echipe separate de o pătură susţinută de 2 voluntari. În momentul în care pătura este ridicată (echipele nu se văd), fiecare echipă îşi va desemna căte o persoană care să fie în dreptul păturii şi în momentul în care este lăsată pătura jos cei 2 trebuie să spună cât mai repede numele celeilalte persoane. Cine a spus primul numele colegului său va primi punctul pentru echipa lui. Jocul va continua până când toţi copiii vor fi stat în dreptul păturii.


Description: BINGOBINGO

Durata: 10 minute
Desfasurare: Se vor împărţi foi care vor avea linii şi coloane în care sunt trecute mai multe caracteristici. Fiecare participant va primi o astfel de foaie şi va avea un pix în mână. Când se va da startul va trebui să identifice persoanele care au acele caracteristici, cei identificaţi urmând să semneze în chenarul care li se potriveşte.

Vor câştiga cei care vor face prima LINIE şi cei care vor completa întreg tabelul. Astfel că, cel care va ajunge să completeze prima linie sau va completa întreg tabelul va striga fie LINIE fie BINGO, în funcţie de ce a reuşit să facă.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a avea încredere în ei, în a se cunoaşte mai bine, îi a ne povesti din felul lor de a fi. Aşa că venim cu un joc care durează cam 20 minute, prin care ei îşi pot descrie emoţiile şi senimentele:


Description: temerari salveaza_oulOul nazdravan

Durata: 40 de minute;
Materiale necesare: vom avea nevoie de ouă nefierte, sfoară, hârtie creponată, ziar, scotch, foarfece
Desfasurare: Participanţii vor fi împărţiţi în grupuri de câte 4-5 persoane. Pentru fiecare grup se înfăşoară un ou cu o sfoară şi se agaţă de o creangă (la aproximativ 2 m de pământ). Fiecărui grup i se va da: 1/2 sul hârtie creponată, o pagină de ziar şi scotch. Echipa trebuie să construiască ceva care să împiedice spargerea oului. După scurgerea timpului, fiecare echipă va tăia, pe rând, sfoara. Câştigă echipa care a reuşit să împiedice spargerea oului; participanţii nu au voie să atingă oul sau sfoara; participanţii au voie să folosească doar materialele primite; “construcţia” făcută trebuie să atingă solul.

Menţiuni: Nu înfăşuraţi oul prea mult cu sfoară pentru că nu se va mai sparge; asiguraţi-vă că locul pe care va fi făcută construcţia este tare (ciment).

Nu uitaţi ca la final să îi întrebaţi de ce au luat deciziile respective pentru ca oul să nu se spargă şi să îi felicitaţi pe toţi pentru munca depusă.

Şi ca să revenim la ceva mai antrenant, le propuneţi următorul joc de mişcare:


Description: temerari fratiiFRATII

Durata: Acest joc care poate ţine până la 1 oră
Materiale necesare: un fluier 
Descriere: Participanţii se împart în perechi de câte 2 persoane (aceştia fiind în timpul jocului fraţi). La 1 fluierat al responsabilului adult perechile se vor despărţi mergând în direcţii opuse. La un alt fluier copiii trebuie să îşi găsească fraţii. La fiecare rundă este eliminată echipa cea mai lentă (fraţii care s-au găsit ultimii).
Va câştiga echipa de fraţi care a rămas în joc la urmă – ei găsindu-se cel mai repede.

La final vor fi aplaudaţi toţi pentru implicare.

După finalizarea şi a acestui joc, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta. Deja îi anunţăm că după mase le-am pregătit un joc complex, în care munca în echipă şi strategiile alese vor duce la o competiţie acerbă.


Description: scoala altfel temerari scout ballScout Ball

Durata: cam 60 de minute
Materiale necesare : (vom avea nevoie de o minge, un fluier, eşarfe, un teren asemănător cu cel de fotbal şi 2 arbitrii: unul în teren şi unul la margine
Descriere: Vom forma două echipe cu câte 7- 10 membrii în echipă. Fiecare membru are prins la spate câte o eşarfa (ca o coadă). Atenţie: vom prinde eşarfele astfel încât să poată fi scoase uşor, prin tragere

Jocul se desfăşoară pe un teren asemănător cu cel de fotbal, cu o poartă de 2,5m, în două reprize (a 10/20 minute, după caz) + 10 min pauză
Pentru a puncta, jucătorul trebuie să aşeze mingea pe linia porţii şi să ţină mâna pe ea până la sosirea arbitrului. Nu se consideră punct dacă mingea a fost aruncată înspre poartă.
Când un jucător are mingea în mână şi îi este scoasă eşarfa, iese un minut pe tuşă. Nu este permisă luarea eşarfei atunci când jucătorul aşteaptă arbitrul pentru validarea golului.
Este considerat fault dacă un jucător stă cu mâna pe eşarfa adversarului atunci când acesta se pregăteşte să primească mingea, moment în care mingea revine echipei adverse şi meciul se continuă de la locul unde a avut loc faultul
Jucătorii nu vor atinge mingea cu picioarele, altfel va reveni echipei adverse
Există un portar care va sta pe linia porţii, ceilalţi jucători fiind distribuiţi pe teren; portarul nu are voie să înscrie
Nu este permisă luarea forţată a mingii din mâinile unui jucător
Dacă un jucător are comportament inadecvat, vorbeşte urât, etc, va fi eliminat, fără posibilitate de înlocuire; se admit trei schimburi/meci.
Dacă mingea iese de pe teren, adversarul intră în posesia ei (similar ca la out-ul din fotbal)
Nu uitaţi că este un joc de la cercetaşi, ceea ce înseamnă că avem spirit de fair-play şi că ne distrăm. Jocul este similar cu rugby, însă fără a fi violent. Fiind un joc de echipă, mingea trebuie pasată cât mai repede.

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.


V-VIII – Activitati in clasa
     Pentru această zi ne-am gândit, dacă vremea nu ţine cu noi (plouă, e frig, etc) să desfăşurăm activitatea în interior (fie în sala de clasă, fie undeva unde să fim protejaţi de ploaie, frig). Totodată, pentru această activitate, vă recomandăm să îi anunţaţi pe copiii să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).
     Imediat ce suntem pregătiţi pentru a ne desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele V-VIII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
      Vom începe programul prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Pentru a ne asigura că atmosfera va fi una nonformală vom începe prin reanjarea sălii de clasă. Astfel spațiul din centru trebuie sa fie căt mai bine degajat, și scaunele aranjate în forma de cerc pentru a putea permite o comunicare cât mai facilă între participanți.


Sa ne cunoastem familia

Durata: 30 de minute;
Materiale necesare: vom avea nevoie de coli de hârtie şi pixuri
Desfasurare: Cu siguranţă ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii voştri. Dar ştiţi cine sunt părinţii şi bunicii bunicilor voştri? Realizaţi arborele genealogic al familiei voastre, cât de departe puteţi ajunge şi prezentaţi-l colegilor. Cine a reuşit să ajungă cel mai departe? Aveţi legături în comun? Care sunt asemănările şi deosebirile între familiile voastre?
Îi felicităm pe toţi pentru rezultatele obţinute şi îi încurajăm să păstreze şi chiar să completeze acest arbore ori de câte ori apare un nou membru în familie.
Dar după această activitate ceva mai statică, le propunem un nou joc.


ZIDUL URLATOR

Durata: 10 minute
Descriere: Grupul se împarte în trei şiruri paralele, aşezate la o distanta de un metru între ele. Primul şir trebuie să transmită un anumit mesaj celor din al treilea şir. Şirul din mijloc trebuie să facă tot posibilul ca mesajul să nu fie recepţionat corect, emiţând zgomote şi realizând mişcări. După cca. două minute jocul se întrerupe şi se constată dacă mesajul a fost corect recepţionat. Şirurile se schimbă astfel încât fiecare dintre acestea să fie pe rând emiţătorul, receptorul şi elementul perturbator al mesajului.

Description: temerari salveaza_oul

DESENUL INTRERUPT

Durata: 20 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de coli de flipchart şi de cariori de diferite culori
Descriere:Participaţii se împart în mai multe echipe şi se aşează în şir indian. La o distanţă de 10-15 m se prind foile pe un perete. Fiecare echipă trebuie să deseneze pe foaie un desen care să reprezinte ceva. În ritm de ştafetă se transmite markerul de la un participant la altul. Fiecare membru al echipei desenează doar un singur semn pe foaie. Echipa nu are voie să discute pe timpul desfăşurării jocului despre conţinutul desenului. Câştigă echipa care reuşeşte să deseneze cel mai sugestiv desen în cel mai scurt timp.
La final, vă recomandăm să le acordaţi o pauză de 5 minute şi să aveţi un moment în care să îi felicitaţi pe toţi pentru rezultatele obţinute şi chiar să aflaţi ce au vrut să realizeze prin acel desen.

Deja îi anunţaţi că urmează o activitate care să îi determine să nu aibă inhibiţii, să scape de emoţii şi să aibă încredere în ei.


Description: scoala altfel temerari fotografSa scapam de frica de a vorbi

Durata: 50 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de o cameră de filmat sau un aparat foto care are şi opţiunea de filmare
Descriere:Este uşor să vorbim despre alţii, însă cât de uşor este să vorbim despre noi? Povestiţi, în faţa camerei, despre un moment din viaţa voastră în care aţi fost fericiţi. Vizionaţi impreună interviurile.

După finalizarea acestei activităţi, fiind una care i-a solicitat psihic în a se descoperi, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta. Şi după această lungă pauză ne-am gândit să facem un joc mai interactiv, cât să reînceapă activităţile cu zâmbetul pe buze


Mlastina

Joc de strategie şi de dezvoltare a spiritului de echipă
Durata:
20 de minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de două desene cu pătrate mari marcate pe jos
Descriere:Cele două echipe au fiecare câte un coordonator (un animator), care are schiţa mlaştinii în mână; aceasta nu trebuie văzută de către participanţi, ci descoperită prin încercări succesive. Fiecare membru al echipei încearcă să treacă mlaştina; dacă calcă într-un pătrat “greşit”, este “înghiţit” şi iese din joc până la următorul tur. Se fac încercări până este găsit drumul corect şi trece toată echipa. Câştigă echipa ai cărei membrii au trecut primii mlaştina.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a creativi, spontani, în a găsi metode ingenioase de a ne arăta cât de bine îşi cunosc ţara.


Description: scoala altfel sa ne cunoastem tara

Ne cunoastem tara?

Durata: 50 de minute
Materiale necesare:vom avea nevoie de plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru
Descriere:Ştim că trăim cu toţii în România, o ţară superbă cu numeroase obiective turistice naturale şi antropice. Însă provocarea noastră pentru voi este să realizaţi o hartă 3D a României folosind ceea ce aveţi la îndemână: plastilină, hârtie, creioane, pânză, alimente, elemente din natură sau orice găsiţi în jurul vostru şi poate fi folosit la realizarea unei hărţi!
Atenţie! Harta trebuie să conţină formele de relief ale României, conform standardelor geografice precum şi marcarea (voi alegând cu ce veţi marca) obiectivelor turistice pe care le-aţi vizitat.
Pentru această activitate vă propuneţi să lucraţi în echipe de câte maxim 10 copii/echipă.


Masina de spalat

Durata: 15 de minute
Descriere:Se formează două şiruri de copii, faţa în faţă. Un voluntar/cel care rămâne fără pereche sau animatorul trece printre cele două şiruri („maşina de spălat”). Când ajunge în dreptul primei perechi din şir se opreşte şi aşteaptă să fie „spălat”: fiecare participant la joc îi pune mâna pe umăr şi îi spune o caracteristică, o calitate personală sau o vorbă bună. Cel „spălat” mulţumeşte şi trece mai departe. Atenţie: se va insista de la început pe caracterul pozitiv al comunicării! Neapărat trebuie să treacă prin „maşina de spălat” copiii trişti, timizi, negativişti, pentru a le ridica moralul, pentru a le dezvolta încrederea în sine sau pentru a-i determina să gândească pozitiv.

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.


IX-XII – Activitati interior

    Pentru această zi ne-am gândit, dacă vremea nu ţine cu noi (plouă, e frig, etc) să desfăşurăm activitatea în interior (fie în sala de clasă, fie undeva unde să fim protejaţi de ploaie, frig). Totodată, pentru această activitate, vă recomandăm să îi anunţaţi pe copiii să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).
     Imediat ce suntem pregătiţi pentru a ne desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele IX-XII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
     Vom începe programul prin a îi provoca pe tineri să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Pentru a ne asigura că atmosfera va fi una nonformală vom începe prin reanjarea sălii de clasă. Astfel spațiul din centru trebuie sa fie căt mai bine degajat, și scaunele aranjate în forma de cerc pentru a putea permite o comunicare cât mai facilă între participanți.
Primele 2 jocuri vor fi:


Blazonul cercetaşilor

Durata: 20 minute.
Materiale necesare: pentru fiecare elev câte o coală A4 şi câte 1 pix
Desfasurare: Se înmânează participanţilor câte o foaie A4 împărţită în 4 zone. Participanţii îşi scriu numele în colţul din dreapta sus şi sunt rugaţi să simbolizeze în cele 4 cadrane, prin desen, ce sunt ei, ce le place, ce nu le place, ce vor să devină dupa care urmeaza partea de discutii pe temele de mai sus.


BINGO

Durata: 20 minute
Desfasurare: Se vor împărţi foi care vor avea linii şi coloane în care sunt trecute mai multe caracteristici. Fiecare participant va primi o astfel de foaie şi va avea un pix în mână. Când se va da startul va trebui să identifice persoanele care au acele caracteristici, cei identificaţi urmând să semneze în chenarul care li se potriveşte.Vor câştiga cei care vor face prima LINIE şi cei care vor completa întreg tabelul. Astfel că, cel care va ajunge să completeze prima linie sau va completa întreg tabelul va striga fie LINIE fie BINGO, în funcţie de ce a reuşit să facă.Acum că toţi se cunosc este momentul în care vrem să lucrăm pe echipe şi pentru asta vom forma echipe de câte 7 persoane. Sunt mai multe metode de a forma echipele însă una destul de facilă este să se aşeje în linie şi să numere pornind de la 1 până la 4 de exemplu. Astfel, dacă vor fi 28 de elevi se vor forma 4 echipe fiind 7 care au spus numarul 1, 7 care au zis 2 şi aşa mai departe. Următoarea activitate îi va determina să lucreze în aceste aceste echipe nou formate cât să să găsească cele mai bune soluţii de finalizare a jocului.


Cat de înalt este Alfred?

Durata: 60 de minute;
Materiale necesare: bileţele cu aspecte de mai jos, bileţele albe pe care le vor primi cei din cercurile formate şi câte 1 pix/sticou/creion pentru fiecare dintre aceştia
Desfasurare: Participanţii după ce au format echipele de câte 7 persoane se vor împărţi în 6 jucători + 1 poştaş (recomandat) – fiecare echipă îşi va alege câte un loc diferit cât să poată lucra pentru această activitate. Cei 6 jucători (P1, P2, P3, P4, P5 şi P6) vor fi aşezaţi în cerc cu faţa înspre exteriorul cercului.

Ei nu vor avea voie să vorbească între ei şi tot ce va trebui să aibă cu ei este doar un pix/stilou/creion. Scopul fiecărei echipe este să afle cât de înalt este Alfred şi acest lucru îl pot face doar trimiţându-şi mesaje către ceilalţi jucători din echipă. Ei îşi vor trimite între ei mesajele prin biletele cu diferitele întrebări/răspunsuri prin poştaş, care stă în mijlocul cercului şi responsabilitatea lui să fie aceea de a distribui mesajele către destinatari. Poştaşul nu va putea vorbi cu membrii care stau în interiorul cercului. (datoria lui/a ei este să se ocupe de aceste mesaje).

Regulile de trimitere a mesajelor lor:
- se trece pe bileţel destinatar către expeditor (de ex, P1 către P5) după care conţinutul textului
- telegrama este trimisă către o singură persoană
- pentru a trimite un nou mesaj trebuie folosită o nouă telegramă
- mesajele pot fi trimite DOAR prin poştaş

Execiţiul durează mai mult de 30 de minute sau când unul dintre echipele participante la joc au decis că au un răspuns la cât de înalt este Alfred.
La finalul exerciţiului se va face discutie in grup. Discutia va fi concentrata pe starea prin care au trecut participanţii. Ideea de centralizare a informaţiilor, punctele slabe/tari în a gestiona mesajele primite/transmise precum şi procesarea unui număr mare de informaţii vor fi menţionate în debriefing.

Între participanţi se distribuie următoarele informaţii (fiecare din echipa ce va sta în cerc, va primi 2 sau mai multe bileţele – în funcţie de câţi membrii sunt în echipă). Atenţie să nu fie propoziţii consecutive:

Alina are înălţimea de 156 cm.
George este cu 4 cm mai înalt decât Alina.
Cristi este cu 5 cm mai mic decât George.
Marian este de aceeaşi înălţime cu Cristi.
Alexandra este cu 7 cm mai mică decât Marian.
Horea este cu 8 cm mai înalt decât Alexandra.
Roxana este de aceeaşi înălţime cu Horea.
Ionuţ este cu 3 cm mai înalt decât Roxana.
Ciprian este cu 6 cm mai mic decât Ionuţ.
Florina este de aceeaşi înălţime cu Ciprian.
Andrei este cu 17 cm mai înalt ca Florina.
Alfred are aceeaşi înălţime ca Andrei.


Zip-Zap-Boieng

Durata: 15 minute
Descriere: Participanţii se aşează în cerc. Ei trebuie să trimită o raza sugerată prin bătaie din palme pe care trebuie să o transmită de la unul la altul. Dacă spui zip când transmiţi raza ai voie să o dai doar vecinilor, dacă spui zap, o transmiţi la depărtare, dacă spui boeing respingi raza la cel care ţi-a transmis-o. Cel care greşeşte de cinci ori primeşte o pedeapsă stabilită de comun acord cu participaţii şi conducătorul de joc.

Pentru că uneori nu avem destul de multă încredere în cei din jurul nostru este bine să aflăm cu cine avem de-a face şi astfel prin jocul de încredere


Mersul spre zid

Durata: 20 minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de câte o eşarfă pentru fiecare echipă formată
Descriere: participantii vor trebui să:
1. Formează perechi de câte 2 persoane.
2. În prima pereche, unul dintre cei doi participanţi este legat la ochi şi aşteaptă, orientat cu faţa către un zid, la 6-10m de acesta.
3. Celălalt participant verifica faptul că parcurgerea acelei distanţe nu-l pune în nici un fel în pericol pe cel legat la ochi, se duce lângă zid şi anunţă: “Poţi începe!”.
4. Cel care este legat la ochi trebuie să înainteze către zid, fără să meargă cu mâinile ridicate în faţă şi fără să se oprească din proprie iniţiativă.
5. Participantul care nu este legat la ochi îşi lasă partenerul să înainteze până când este aproape de zid, apoi spune “Stop!” - consemnul că partenerul său să se oprească.
6. Cei doi parteneri schimba rolurile, apoi fac exerciţiul şi celelalte perechi. În final se face obligatoriu debriefing.

După emoţiile lăsate pe lângă zid ne-am gandit că este momentul oportun să luam o pauză în care toata lumea să mănânce şi să se odihnească puţin. O recomandare este ca elevii să mănânce pe echipe pentru a întări astfel spiritul de echipă.


Dezbatere Ion si Abi

Durata: 120 minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de foi, pixuri, foi de flipchart
Descriere: Se împarte grupul participant la activitate în 3 grupuri mai mici.

     Se dau datele problemei: “Abi şi Ion se iubeau foarte tare. La un moment dat Ion este nevoit să meargă in locul X , lăsând-o pe Abi acasă. Aceştia erau acum despărţiţi de un râu. În zilele următoare au avut loc nişte ploi torenţiale, râul s-a umflat şi nu a mai permis traversarea, podurile fiind distruse iar traversarea fără o barcă era imposibilă. Situaţia a continuat pentru multe zile. Abi nu putea lua legatura cu Ion şi îşi dorea neaparat să ajungă la el. Singura soluţie care îi rămăsese era să vorbească cu barcagiul să o treacă râul. Barcagiul profită de slăbiciunea lui Abi datorată iubirii dintre ea şi Ion, şi îi spune că nu o va trece râul decât dacă petrece o noapte cu el. Abi se află acum într-o mare dilemă şi nu poate lua această decizie singură. Îi face o vizită mamei, îi spune ce se întâmplă şi îi cere ajutorul în luarea unei decizii. Mama îi spune „Faci cum crezi de cuviinţă. Am încerdere în decizia pe care o vei lua”. Abi pleacă, decide să petreacă noaptea cu barcagiul iar a doua zi acesta o trece râul spre Ion.

     Se întâlneşte cu Ion, care se bucură foarte tare să o vadă. Abi îi povesteşte ce a fost nevoită să facă pentru a ajunge la el, sperând ca Ion să îi aprecieze sacrificiul. În schimb, Ion îi dă o palmă şi o trimite departe de el. Abi pleacă plângând şi se întâlneşte cu Viorel, prietenul cel mai bun al lui Ion. Îi povesteşte acestuia tot ce s-a întamplat, Viorel foarte supărat de reacţia lui Ion, merge să vorbească cu el, totul terminându-se cu o bătăie şi ruperea prieteniei acestor doi foarte buni prieteni. Pe lângă acest fapt, Viorel şi Abi devin iubiţi.”
     Aşa, împărţiţi pe patrule, fiecare patrulă este rugată să analizeze situaţia şi să formeze o ierarhie a personajelor în ordinea vinovăţiei lor pentru situaţia la care s-a ajuns, de la cel mai vinovat personaj la cel cu vina cea mai mică. Personajele sunt: Abi, Ion, mama, Viorel şi barcagiul. Fiecare patrulă are 20 minute la dispoziţie să se hotărască asupra ierarhizării. Dacă patrulele nu termină în aceste 20 de minute, mai au dreptul la încă 10 minute, pentru a se decide. Apoi se transcrie pe foaia de flipchart hotărârea fiecărei patrule, astfel vor fi 3 “modele” de ierarhizare.

     După ce toţi participanţii au în faţă, pe flipchart, un astfel de model, sunt rugaţi ca, de comun acord, să hotărască, din nou, dar acum, ca grup, gradul vinovăţiei personajelor. Astfel va avea loc o dezbatere, la care animatorul trebuie sa intervină doar pentru a aduce în vederea participanţilor aspecte ale problemei pe care le-au uitat (părţi din datele problemei) care ar putea fi relevante. Ca în orice dezbatere, animatorul nu are voie să ia partea niciunei echipe, acesta menţinându-se neutru până la sfârşitul dezbaterii.
     Dezbaterea se încheie în momentul în care grupul a reuşit să formeze o nouă ierarhizare.

     Atenţie: În momentele de negociere vor apărea conflicte între participanţi din cauza opiniilor diferite. Acestea fiind opinii de natură morală, conflictul va fi cu atat mai puternic, motiv pentru care abilităţile de soluţionare vor fi foarte importante la această parte. Prin regulile jocului, conflictul este unul aşteptat, în măsura în care nimeni nu se poate astepta ca participanţii să fie unanim de acord cu aceeaşi ierarhizare a personajelor în funcţie de vinovăţie. La scurt timp de la începerea conflictului, participanţii vor sesiza că, fie se lasă convinşi, fie caută argumentele cele mai bune şi persuasive pentru a-i convinge şi pe ceilalţi. Compromisul, însă, s-ar putea sa fie, la rândul lui, o soluţie. Constatarea situaţiei menţionate, şi necesitatea ajungerii la un comun acord, va stimula participanţii la încercarea rezolvării problemelor apărute. În mod repetat, aceasta va contribui la îmbunătăţirea abilităţii de a rezolva conflicte.
     Conflictele interioare cu care se confruntă personajele povestii, dar şi cele exterioare, dintre personaje, sunt, după cum spuneam mai sus, în mare parte, de natură morală. În scopul ierarhizarii vinovăţiei personajelor, participanţii va trebui să analizeze situaţia fiecăurui personaj în parte şi relaţia lui cu celelalte personaje, încurajând, prin acestea, o viziune critică şi analitică asupra situaţiei prezentate.
     Un rol important în cadrul jocului, îl are empatia, de care participanţii se vor folosi pentru a înţelege mai bine personajele şi acţiunile lor. Pe lângă aceasta va fi nevoie şi de o viziune de ansamblu, o viziune realistă.

Vă recomandăm să acordaţi o pauză de 10-15 minute după acest joc şi luaţi pulsul participanţilor: cum s-au simţit, cum ar fi fost dacă erau ei în situaţia din pobeste, ei cum ar fi procedat, etc.
Socializarea joacă un rol foarte important în viaţa tânărului. După un joc unde comunicarea verbală a fost modalitatea principală de comunicare, îi vom provoca pe elevi la a comunica, de această dată fără a vorbi între ei.


Groapa cu crocodili

Durata: 15 minute
Materiale necesare: vom avea nevoie de o sfoară
Descriere: Se întinde o sfoară pe sol. Participanţii la joc trebuie să se aşeze în şir indian pe această sfoară. După ce s-au aliniat toţi, li se cere să se aşeze în ordine alfabetică, fără a călca cu picioarele în afara sforii. Cel care dirijează jocul este “crocodilul” şi trebuie să-i mănânce pe cei care ies în afara sforii. Cine este mâncat de “crocodili” merge la un capăt al sforii.

La final de activitate ne-am gândit ca participanţii să plece acasă cu mai multă încredere în propriile forţe şi pentru aceasta am propus


 

Masina de spalat

Durata: 15 de minute
Descriere:Se formează două şiruri de copii, faţa în faţă. Un voluntar/cel care rămâne fără pereche sau animatorul trece printre cele două şiruri („maşina de spălat”). Când ajunge în dreptul primei perechi din şir se opreşte şi aşteaptă să fie „spălat”: fiecare participant la joc îi pune mâna pe umăr şi îi spune o caracteristică, o calitate personală sau o vorbă bună. Cel „spălat” mulţumeşte şi trece mai departe. Atenţie: se va insista de la început pe caracterul pozitiv al comunicării! Neapărat trebuie să treacă prin „maşina de spălat” copiii trişti, timizi, negativişti, pentru a le ridica moralul, pentru a le dezvolta încrederea în sine sau pentru a-i determina să gândească pozitiv.

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească


IX-XII ACTIVITATI EXTERIOR

    Pentru această zi ne-am gândit să ieşim în natură, fie mergem în parc fie într-un alt loc, unde ne putem desfăşura activitatea. Astfel, vă recomandăm să îi anunţaţi să aibă pacheţel cu ei pentru masa de prânz plus apă de băut şi să fie îmbrăcaţi ca atunci când ar face activităţi în natură (haine sport, haine lejere).
     Imediat ce am ajuns la locul unde ne vom desfăşura activitatea, vom introduce activitatea prin a le povesti copiilor ce înseamnă cercetăşia pentru grupa aceasta de vârstă. (Pentru aceasta cadrele didactice vor primi în perioada imediat următoare o prezentare cu ce înseamnă programul educativ pentru copiii din clasele V-VIII şi chiar vor avea şi câteva imagini sugestive bine venite în povestire)
      Ajunşi la locul unde ne vom desfăşura programul vom începe prin a îi provoca pe copii să fie activi, să reacţioneze rapid şi chiar prin a se cunoaşte mai bine. Asftel, am propus 2 jocuri de start:

 


”Patura”

Durata: 15 minute.
Materiale necesare: avem nevoie de o pătură şi 2 voluntari care să ţină pătura
Desfasurare: După ce fiecare îşi va spune numele, se vor împărţi în 2 echipe separate de o pătură susţinută de 2 voluntari. În momentul în care pătura este ridicată (echipele nu se văd), fiecare echipă îşi va desemna căte o persoană care să fie în dreptul păturii şi în momentul în care este lăsată pătura jos cei 2 trebuie să spună cât mai repede numele celeilalte persoane. Cine a spus primul numele colegului său va primi punctul pentru echipa lui. Jocul va continua până când toţi copiii vor fi stat în dreptul păturii.


BINGO

Durata: 10 minute
Desfasurare: Se vor împărţi foi care vor avea linii şi coloane în care sunt trecute mai multe caracteristici. Fiecare participant va primi o astfel de foaie şi va avea un pix în mână. Când se va da startul va trebui să identifice persoanele care au acele caracteristici, cei identificaţi urmând să semneze în chenarul care li se potriveşte.

Vor câştiga cei care vor face prima LINIE şi cei care vor completa întreg tabelul. Astfel că, cel care va ajunge să completeze prima linie sau va completa întreg tabelul va striga fie LINIE fie BINGO, în funcţie de ce a reuşit să facă.

Deja copiii au zâmbetul pe buze, şi-au mai consumat din energie alergând puţin şi atunci venim cu propunerea să facem ceva care să îi încurajeze în a avea încredere în ei, în a se cunoaşte mai bine, îi a ne povesti din felul lor de a fi. Aşa că venim cu un joc care durează cam 20 minute, prin care ei îşi pot descrie emoţiile şi senimentele:


Oul nazdravan

Durata: 40 de minute;
Materiale necesare: vom avea nevoie de ouă nefierte, sfoară, hârtie creponată, ziar, scotch, foarfece
Desfasurare: Participanţii vor fi împărţiţi în grupuri de câte 4-5 persoane. Pentru fiecare grup se înfăşoară un ou cu o sfoară şi se agaţă de o creangă (la aproximativ 2 m de pământ). Fiecărui grup i se va da: 1/2 sul hârtie creponată, o pagină de ziar şi scotch. Echipa trebuie să construiască ceva care să împiedice spargerea oului. După scurgerea timpului, fiecare echipă va tăia, pe rând, sfoara. Câştigă echipa care a reuşit să împiedice spargerea oului; participanţii nu au voie să atingă oul sau sfoara; participanţii au voie să folosească doar materialele primite; “construcţia” făcută trebuie să atingă solul.

Menţiuni: Nu înfăşuraţi oul prea mult cu sfoară pentru că nu se va mai sparge; asiguraţi-vă că locul pe care va fi făcută construcţia este tare (ciment).

Nu uitaţi ca la final să îi întrebaţi de ce au luat deciziile respective pentru ca oul să nu se spargă şi să îi felicitaţi pe toţi pentru munca depusă.

Şi ca să revenim la ceva mai antrenant, le propuneţi următorul joc de mişcare:


FRATII

Durata: Acest joc care poate ţine până la 1 oră
Materiale necesare: un fluier 
Descriere: Participanţii se împart în perechi de câte 2 persoane (aceştia fiind în timpul jocului fraţi). La 1 fluierat al responsabilului adult perechile se vor despărţi mergând în direcţii opuse. La un alt fluier copiii trebuie să îşi găsească fraţii. La fiecare rundă este eliminată echipa cea mai lentă (fraţii care s-au găsit ultimii).
Va câştiga echipa de fraţi care a rămas în joc la urmă – ei găsindu-se cel mai repede.

La final vor fi aplaudaţi toţi pentru implicare.

După finalizarea şi a acestui joc, ne uităm la ceas şi realizăm că e nevoie de o pauză în care să-şi mănânce prânzul. Le vom da 20 de minute pentru aceasta. Deja îi anunţăm că după mase le-am pregătit un joc complex, în care munca în echipă şi strategiile alese vor duce la o competiţie acerbă.


Scout Ball

Durata: cam 60 de minute
Materiale necesare : (vom avea nevoie de o minge, un fluier, eşarfe, un teren asemănător cu cel de fotbal şi 2 arbitrii: unul în teren şi unul la margine
Descriere: Vom forma două echipe cu câte 7- 10 membrii în echipă. Fiecare membru are prins la spate câte o eşarfa (ca o coadă). Atenţie: vom prinde eşarfele astfel încât să poată fi scoase uşor, prin tragere

Jocul se desfăşoară pe un teren asemănător cu cel de fotbal, cu o poartă de 2,5m, în două reprize (a 10/20 minute, după caz) + 10 min pauză
Pentru a puncta, jucătorul trebuie să aşeze mingea pe linia porţii şi să ţină mâna pe ea până la sosirea arbitrului. Nu se consideră punct dacă mingea a fost aruncată înspre poartă.
Când un jucător are mingea în mână şi îi este scoasă eşarfa, iese un minut pe tuşă. Nu este permisă luarea eşarfei atunci când jucătorul aşteaptă arbitrul pentru validarea golului.
Este considerat fault dacă un jucător stă cu mâna pe eşarfa adversarului atunci când acesta se pregăteşte să primească mingea, moment în care mingea revine echipei adverse şi meciul se continuă de la locul unde a avut loc faultul
Jucătorii nu vor atinge mingea cu picioarele, altfel va reveni echipei adverse
Există un portar care va sta pe linia porţii, ceilalţi jucători fiind distribuiţi pe teren; portarul nu are voie să înscrie
Nu este permisă luarea forţată a mingii din mâinile unui jucător
Dacă un jucător are comportament inadecvat, vorbeşte urât, etc, va fi eliminat, fără posibilitate de înlocuire; se admit trei schimburi/meci.
Dacă mingea iese de pe teren, adversarul intră în posesia ei (similar ca la out-ul din fotbal)
Nu uitaţi că este un joc de la cercetaşi, ceea ce înseamnă că avem spirit de fair-play şi că ne distrăm. Jocul este similar cu rugby, însă fără a fi violent. Fiind un joc de echipă, mingea trebuie pasată cât mai repede.

Suntem la sfârşitul activităţii. Vă propunem să faceţi o mică evaluare (fie că e discuţie liberă de cum s-au simţit, fie că vor completa un desen cu diferite culori în funcţie de ce au învăţat sau cum s-au simţit) (diferite metode de evaluare vă vom pregăti şi noi cât, dacă le găsiţi potrivite, să le folosiţi) care să dureze mai mult de 10-15 minute.

După evaluare, copiii pot primi diplome sau diferitele surse de felicitare a acestora pentru implicarea activă în această zi cercetăşească altfel.

 

Puteţi consulta baza legală a programului “Şcoala Altfel” :scoala_altfel.rar

                                                                              Postat de:Ing.sistem Ștețco Nicolae